top of page
Zoeken

Crisis!

  • Foto van schrijver: Wendy de Bell
    Wendy de Bell
  • 4 nov
  • 2 minuten om te lezen

‘Mam, ik wil van een brug springen zodat ik beide benen breek en voorlopig niet naar school hoef.’ Mijn toen dertienjarige zoon stuurde dit bericht terwijl hij op school was. Afgezakt van het VWO zat hij sinds een week op het VMBO. Voorafgaand aan het berichtje vond er een periode plaats waarin de ene schoolse crisis de andere opvolgde. Tristan zat inmiddels op zijn zesde school. Ik beantwoordde zijn bericht ‘Kom maar naar huis, ik meld je ziek.’

 

Op zesjarige leeftijd kreeg mijn zoon zijn eerste intelligentieonderzoek. Daaruit bleek dat hij hoogbegaafd was. Tristan was op school geen presterende hoogbegaafde maar een eigenwijze, eentje met een immense behoefte aan autonomie. Ondanks de adviezen in het onderzoeksrapport wist school zich geen raad met hem. Er volgde tweemaal een overplaatsing en na zijn derde basisschool mocht hij, als tienjarige, naar het VWO. Helaas meldde ook deze school zich binnen de kortste keren handelingsverlegen en werd Tristan geplaatst in een Traject Op Maat (TOM). Weer een andere school. ‘Tristan is een moeilijk kind die niet leert.’ Thuis had ik heel andere ervaringen, daar was hij een makkelijk en leergierig kind.

 

Het TOM wilde Tristan plaatsen op speciaal onderwijs. Voor mij reden om wekenlang in wetenschappelijke artikelen te duiken zodat ik kon aantonen dat dit niet passend was. Het lukte iedereen te overtuigen en ik vond een reguliere school bereid Tristan te plaatsen. Dit werd de school waar hij na een jaar afzakte naar het VMBO. Ook hier meldden ze zich handelingsverlegen.

 

Na de ziekmelding werd Tristan thuiszitter. Crisis, want er is sprake van leerplicht. Er volgde een periode van veel intensieve overleggen waarbij ik hoogbegaafdheidsspecialisten en een onderwijsconsulent inschakelde ter ondersteuning. Na onderzoek was het voor mij duidelijk wat er moest gebeuren maar de gesprekspartners wilden daar niet in mee, iets met budgetten. Uiteindelijk kwam iedereen gelukkig tot de conclusie dat mijn oplossing de enige haalbare was. Er werd thuisonderwijs ingezet zodat Tristan een overgangsbewijs drie naar vier HAVO kon halen om daarna naar het MBO te kunnen. Dit lukte hem in drie weken tijd. Crisis afgewend? Helaas. Op het MBO begon het riedeltje na anderhalf jaar opnieuw. Als zestienjarige verliet hij school met vrijstelling van leerplicht, zonder diploma.

 

Inmiddels is Tristan 21. Hij heeft altijd gezegd dat hij bij de politie wil, dat is hem gelukt. Daarnaast is hij muziekartiest, acteur en YouTube’er. Hij doet alles waarvan hij droomde. Crisis afgewend!

 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe

Contact opnemen

© 2025 Wendy de Bell

bottom of page